Todistus

SA8000

 Tyyppi: Sertifikaatti voimassa 3 vuotta tarkastuksilla 6 kuukauden välein

 Tarkastuskriteerit: 

  • Ei lapsityövoimaa
  • Ei pakkotyötä
  • Työturvallisuus
  • Kokoontumis- ja sopimusvapaus
  • Ei syrjintää
  • Ei rangaistuksia
  • Työaikajärjestelyt kansallisten standardien mukaisesti

Vähimmäispalkka

 Lisätietoja:

  • samat vaatimukset yrityksille kuin BSCI ja ISO9001
  • erityisesti sopiva kansainvälisesti toimiville yrityksille
  • dokumentoi sosiaalisten ja työoikeudellisten standardien noudattamisen
  • sosiaalisesti oikeudenmukaiset työolot, terveyden suojelu ja ympäristöystävälliset tuotanto-olosuhteet
  • kehitetty vuosina 1997/98 hallituksesta riippumattoman Social Accountability International (SAI) -järjestön toimesta Yhdysvalloissa
  • perustuu kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin, Kansainvälisen työjärjestön ILO:n suositukseen sekä lukuisiin ISO-standardeihin laadunhallintajärjestelmästandardista ISO 9001
  • Nykyiset luvut:
  • 56 teollisuudenalaa 58 maasta on sertifioitu
  • se on yli 2.000.000 työntekijää 4608 toimipaikasta

 

 Leather Working Group

 Tyyppi: rekisteröity jäsenyys ja auditoitu jäsenyys

 Tarkastuskriteerit:

  • Nahan käsittelyn läpinäkyvyys tai nahan hankinnan jäljitettävyys
  • Laatumerkkien myöntäminen kultaisina, hopeisina, pronssisina sekä toimitusketjun läpinäkyvyyden arviointi A:sta C:hen → arvioitu "A":lla, jos nahka voidaan jäljittää teurastamolle asti

 Lisätietoja:

  • Monitoimijainitiatiivi, NPO
  • Perustettu vuonna 2005 Englannissa
  • Ei sanktioita tai poissulkemisia ryhmästä, jos vaadittu edistys jää saavuttamatta
  • Keskitytään nahan käsittelyn ympäristönäkökohtiin, kuten kemikaalien ja veden kulutukseen
  • Luvut: yli 600 nahkavalmistajaa sertifioitu, noin 23% valmiista nahasta tulee LWG-sertifioiduilta valmistajilta, maailmanlaajuisesti 945 jäsentä

 

ISO9001 (DIN (kansallinen) EN (eurooppalainen taso)  ISO (maailmanlaajuinen)

 Tyyppi: Sertifikaatti 3 vuotta, sitten uudelleensertifiointi vaaditaan

 Tarkastuskriteerit: 

  • Lisätä liiketoimintaprosessiesi läpinäkyvyyttä
  • Parantaa asiakastyytyväisyyttä kestävästi
  • Vähentää virheiden määrää ja siten kustannuksia huomattavasti
  • Ylittää asiakasodotukset

Lisätietoja:

  • Laadunhallintastandardi, kansallisesti ja kansainvälisesti laajimmin levinnyt laadunhallintastandardi
  • määrittelee yrityksen laadunhallinnan vähimmäisvaatimukset
  • parantaa yrityksen suorituskykyä kaikilla tasoilla
  • parempi laadunhallinta auttaa säästämään rahaa, lisäämään voittoa ja luomaan uusia liiketoimintoja
  • Asiakaslähtöisyys yhtenä tärkeimmistä laadunhallinnan periaatteista (nykyisten ja tulevien asiakkaiden toiveiden ja odotusten selvittäminen → Voidaanko nämä täyttää?)

Tavoite: ylittää asiakasodotukset

 ISO 14001 (DIN EN ISO)

 Tyyppi: Sertifikaatti 3 vuotta, sitten uudelleensertifiointi vaaditaan

 Tarkastuskriteerit: 

  • Lisääntynyt resurssitehokkuus
  • Kulutus- ja ympäristökustannusten vähentäminen
  • Sisäisen ympäristöpolitiikan olosuhteet
  • Merkittävien ympäristönäkökohtien arviointi, määrittäminen ja valvonta
  • Ympäristöjohtamisen vastuuhenkilön nimittäminen
  • Henkilöstön koulutus ja tiedottaminen
  • Ympäristöjohtamisjärjestelmän dokumentointi
  • Sisäiset auditoinnit

Lisätiedot:   

  • Maailmanlaajuisesti sovellettu ympäristöjohtamisjärjestelmästandardi
  • Julkaistu vuonna 1996 kansainvälisen standardisoimisjärjestön toimesta ja uudistettu vuonna 2015
  • Määrittelee vaatimukset ympäristöjohtamisjärjestelmälle (ympäristösuorituskyvyn parantaminen, oikeudellisten ja sosiaalisten velvoitteiden täyttäminen ja ympäristötavoitteiden saavuttaminen)
  • Sovellettavissa kaiken tyyppisiin ja kokoisiin organisaatioihin
  • EI aseta absoluuttisia vaatimuksia ympäristösuorituskyvylle  → ISO 14001:n vaatimukset voidaan täyttää, vaikka ympäristösuorituskyky eroaisi kahden yrityksen välillä
  • Noin 300 000 yritystä ja organisaatiota sertifioitu maailmanlaajuisesti
  • (Kaikki EMAS-sertifioidut yritykset voivat myös sertifioitua ISO 14001:n mukaan, mutta ei päinvastoin)

 

Sedex 

 Tyyppi: haettavissa oleva jäsenyys

 Tarkastuskriteerit:

  • Reilut työolosuhteet 
  • Terveys ja turvallisuus
  • Liiketoimintaetiikka
  • Ympäristöjohtaminen

 Lisätiedot:

  • Supplier Ethical Data Exchange (sedex), suurin yhteistyöalusta kestävien, eettisten toimitusketjutietojen vaihtoon
  • Maailmanlaajuisesti tunnustettu innovatiivinen ja tehokas ratkaisu toimitusketjun hallintaan
  • Perustettu vuonna 2002
  • Auttaa vähentämään riskejä, suojelemaan yrityksen mainetta ja parantamaan toimitusketjun menettelyjä 
  • Yli 60 000 jäsentä 180 maassa 35 teollisuussektorilla

 

 BSCI (Business Social Compliance Initiative)

 Tyyppi: 2 jäsenyystyyppiä eettisen ohjeiston mukaan: 

  • Regular: osallistuminen toimitusketjuun, ovat siten osa auditointi- ja laadunvalvontaprosessia
  • Associate-jäsenyys: ei aktiivista roolia toimitusketjussa

 Tarkastuskriteerit:

  • Lakien noudattaminen
  • Yhdistymisvapaus
  • Oikeus työehtosopimusneuvotteluihin
  • Syrjinnän kielto
  • Palkkaus
  • Työaika
  • Työturvallisuus
  • Lapsityövoiman kielto
  • Pakkotyön ja kurinpitotoimien kielto
  • Ympäristö- ja turvallisuuskysymykset

 Lisätiedot:

  • Business Social Compliance Initiative, perustettu vuonna 2003 FTA:n (foreign trade association) aloitteesta, alusta
  • Talousaloite yrityksille, joiden tavoitteena on parantaa työolosuhteita globaalissa toimitusketjussa
  • Keskittyy erityisesti yritysten toimitusketjun sosiaalisen vastuun toimintoihin (palkat, työajat, syrjinnän kielto rekrytoinnissa, kokoontumisvapaus jne.)
  • Jäsenten tarkastaminen vähintään joka toinen vuosi riippumattomien tarkastusorganisaatioiden toimesta
  • Jäsenaloite, ei verrattavissa ympäristö- ja sosiaalisiin sertifikaatteihin, jotka perustuvat sertifiointiin



Engraving preview