SA8000
Tyyppi: Sertifikaatti voimassa 3 vuotta tarkastuksilla 6 kuukauden välein
Tarkastuskriteerit:
- Ei lapsityövoimaa
- Ei pakkotyötä
- Työturvallisuus
- Kokoontumis- ja sopimusvapaus
- Ei syrjintää
- Ei rangaistuksia
- Työaikajärjestelyt kansallisten standardien mukaisesti
Vähimmäispalkka
Lisätietoja:
- samat vaatimukset yrityksille kuin BSCI ja ISO9001
- erityisesti sopiva kansainvälisesti toimiville yrityksille
- dokumentoi sosiaalisten ja työoikeudellisten standardien noudattamisen
- sosiaalisesti oikeudenmukaiset työolot, terveyden suojelu ja ympäristöystävälliset tuotanto-olosuhteet
- kehitetty vuosina 1997/98 hallituksesta riippumattoman Social Accountability International (SAI) -järjestön toimesta Yhdysvalloissa
- perustuu kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin, Kansainvälisen työjärjestön ILO:n suositukseen sekä lukuisiin ISO-standardeihin laadunhallintajärjestelmästandardista ISO 9001
- Nykyiset luvut:
- 56 teollisuudenalaa 58 maasta on sertifioitu
- se on yli 2.000.000 työntekijää 4608 toimipaikasta
Leather Working Group
Tyyppi: rekisteröity jäsenyys ja auditoitu jäsenyys
Tarkastuskriteerit:
- Nahan käsittelyn läpinäkyvyys tai nahan hankinnan jäljitettävyys
- Laatumerkkien myöntäminen kultaisina, hopeisina, pronssisina sekä toimitusketjun läpinäkyvyyden arviointi A:sta C:hen → arvioitu "A":lla, jos nahka voidaan jäljittää teurastamolle asti
Lisätietoja:
- Monitoimijainitiatiivi, NPO
- Perustettu vuonna 2005 Englannissa
- Ei sanktioita tai poissulkemisia ryhmästä, jos vaadittu edistys jää saavuttamatta
- Keskitytään nahan käsittelyn ympäristönäkökohtiin, kuten kemikaalien ja veden kulutukseen
- Luvut: yli 600 nahkavalmistajaa sertifioitu, noin 23% valmiista nahasta tulee LWG-sertifioiduilta valmistajilta, maailmanlaajuisesti 945 jäsentä
ISO9001 (DIN (kansallinen) EN (eurooppalainen taso) ISO (maailmanlaajuinen)
Tyyppi: Sertifikaatti 3 vuotta, sitten uudelleensertifiointi vaaditaan
Tarkastuskriteerit:
- Lisätä liiketoimintaprosessiesi läpinäkyvyyttä
- Parantaa asiakastyytyväisyyttä kestävästi
- Vähentää virheiden määrää ja siten kustannuksia huomattavasti
- Ylittää asiakasodotukset
Lisätietoja:
- Laadunhallintastandardi, kansallisesti ja kansainvälisesti laajimmin levinnyt laadunhallintastandardi
- määrittelee yrityksen laadunhallinnan vähimmäisvaatimukset
- parantaa yrityksen suorituskykyä kaikilla tasoilla
- parempi laadunhallinta auttaa säästämään rahaa, lisäämään voittoa ja luomaan uusia liiketoimintoja
- Asiakaslähtöisyys yhtenä tärkeimmistä laadunhallinnan periaatteista (nykyisten ja tulevien asiakkaiden toiveiden ja odotusten selvittäminen → Voidaanko nämä täyttää?)
Tavoite: ylittää asiakasodotukset
ISO 14001 (DIN EN ISO)
Tyyppi: Sertifikaatti 3 vuotta, sitten uudelleensertifiointi vaaditaan
Tarkastuskriteerit:
- Lisääntynyt resurssitehokkuus
- Kulutus- ja ympäristökustannusten vähentäminen
- Sisäisen ympäristöpolitiikan olosuhteet
- Merkittävien ympäristönäkökohtien arviointi, määrittäminen ja valvonta
- Ympäristöjohtamisen vastuuhenkilön nimittäminen
- Henkilöstön koulutus ja tiedottaminen
- Ympäristöjohtamisjärjestelmän dokumentointi
- Sisäiset auditoinnit
Lisätiedot:
- Maailmanlaajuisesti sovellettu ympäristöjohtamisjärjestelmästandardi
- Julkaistu vuonna 1996 kansainvälisen standardisoimisjärjestön toimesta ja uudistettu vuonna 2015
- Määrittelee vaatimukset ympäristöjohtamisjärjestelmälle (ympäristösuorituskyvyn parantaminen, oikeudellisten ja sosiaalisten velvoitteiden täyttäminen ja ympäristötavoitteiden saavuttaminen)
- Sovellettavissa kaiken tyyppisiin ja kokoisiin organisaatioihin
- EI aseta absoluuttisia vaatimuksia ympäristösuorituskyvylle → ISO 14001:n vaatimukset voidaan täyttää, vaikka ympäristösuorituskyky eroaisi kahden yrityksen välillä
- Noin 300 000 yritystä ja organisaatiota sertifioitu maailmanlaajuisesti
- (Kaikki EMAS-sertifioidut yritykset voivat myös sertifioitua ISO 14001:n mukaan, mutta ei päinvastoin)
Sedex
Tyyppi: haettavissa oleva jäsenyys
Tarkastuskriteerit:
- Reilut työolosuhteet
- Terveys ja turvallisuus
- Liiketoimintaetiikka
- Ympäristöjohtaminen
Lisätiedot:
- Supplier Ethical Data Exchange (sedex), suurin yhteistyöalusta kestävien, eettisten toimitusketjutietojen vaihtoon
- Maailmanlaajuisesti tunnustettu innovatiivinen ja tehokas ratkaisu toimitusketjun hallintaan
- Perustettu vuonna 2002
- Auttaa vähentämään riskejä, suojelemaan yrityksen mainetta ja parantamaan toimitusketjun menettelyjä
- Yli 60 000 jäsentä 180 maassa 35 teollisuussektorilla
BSCI (Business Social Compliance Initiative)
Tyyppi: 2 jäsenyystyyppiä eettisen ohjeiston mukaan:
- Regular: osallistuminen toimitusketjuun, ovat siten osa auditointi- ja laadunvalvontaprosessia
- Associate-jäsenyys: ei aktiivista roolia toimitusketjussa
Tarkastuskriteerit:
- Lakien noudattaminen
- Yhdistymisvapaus
- Oikeus työehtosopimusneuvotteluihin
- Syrjinnän kielto
- Palkkaus
- Työaika
- Työturvallisuus
- Lapsityövoiman kielto
- Pakkotyön ja kurinpitotoimien kielto
- Ympäristö- ja turvallisuuskysymykset
Lisätiedot:
- Business Social Compliance Initiative, perustettu vuonna 2003 FTA:n (foreign trade association) aloitteesta, alusta
- Talousaloite yrityksille, joiden tavoitteena on parantaa työolosuhteita globaalissa toimitusketjussa
- Keskittyy erityisesti yritysten toimitusketjun sosiaalisen vastuun toimintoihin (palkat, työajat, syrjinnän kielto rekrytoinnissa, kokoontumisvapaus jne.)
- Jäsenten tarkastaminen vähintään joka toinen vuosi riippumattomien tarkastusorganisaatioiden toimesta
- Jäsenaloite, ei verrattavissa ympäristö- ja sosiaalisiin sertifikaatteihin, jotka perustuvat sertifiointiin